Skaffa streckkod för att sälja på marknadsplatser online

Om du vill börja sälja produkter online via en onlineåterförsäljare, som till exempel Amazon, eBay och Google Shopping, kommer du med stor sannolikhet uppmanas att ange en produktidentifierare, en streckkod eller ett GTIN.

Animerad bild på skärm med köpknapp

GTIN (Global Trade Item Number) är numret du ser under en streckkod och är ett unikt identifieringsnummer för din produkt. Det här numret behöver du om du vill sälja produkter på marknadsplatser online som till exempel Amazon, eBay och Google Shopping.

Du kan bli ombedd att ange ett GTIN-, UPC- eller ett EAN-nummer*. Ditt GTIN får du från GS1 Sweden – den svenska delen av den globala organisationen GS1 som hanterar standarder för streckkoder och tilldelar numren.

Även om du idag enbart bedriver e-handel kanske du utökar verksamheten i framtiden. Med ett GTIN säkerställer du att du kan sälja via vilken återförsäljare du vill, i Sverige och internationellt, precis som över två miljoner företag över hela världen som redan använder våra nummer och streckkoder.

Det kan verka svårt i början men var inte orolig. Börja med att bli kund hos hos oss så har du tagit första steget mot att ta fram GTIN och streckkoder för att kunna sälja dina produkter online.

Identifieringsnummer för böcker och tidskrifter (ISBN och ISSN) delas ut av Kungliga Biblioteket och inte av GS1.

Vad du behöver göra

Det första du behöver göra för att skapa GTINs och streckkoder till dina produkter är att abonnera på ett GS1 Företagsprefix

 

Bild från youtube
Se en kort film som förklarar
mer om GS1 Företagsprefix


*UPC och EAN är båda termer för GS1-artikelnummer, GTIN (Global Trade Item Number) vilket är den korrekta benämningen.