Skånetrafiken valde GS1:s standard för effektiv biljetthantering

2015-06-11

När Skånetrafikens ombud efterfrågade en effektivare hantering av kort och biljetter var det GS1:s standard för streckkoder som blev lösningen. Snabbare försäljning, enklare lagerhållning och bättre kontroll på de olika korten är några av fördelarna.  

– Nu inom loppet av 4-5 veckor räknar vi med att ha sålt 190 000 Jojo Sommar, det är alltså väldigt stora volymer på kort tid som våra ombud skall hantera. Ombuden har framfört önskemål om en snabbare och enklare hantering av våra produkter, säger Gunn Andersson, Säljkanalansvarig Serviceombud & Ombud på Skånetrafiken.

– Vi vill dessutom utöka vårt sortiment med än fler produkter, då kommer märkningen med streckkoder verkligen väl till pass. Det förenklar och effektivisera försäljningen maximalt.
För våra ombud är snabbhet extra viktigt. De vill serva mycket kunder, vill inte ha kö och därmed riskera att kunder går. Utöver sin ordinarie försäljning i butik så har de ofta flera tidskrävande tjänster som till exempel tips, lotter, post, kassa & bankärenden med mera.

Stort antal återförsäljare

Lena Grönlund, GS1, och Gunn Andersson, Skånetrafiken visar upp kortet Jojo Sommar.

Sammanlagt har Skånetrafiken cirka 220 återförsäljare som är alltifrån ”lokala kiosken på hörnet” till Pressbyrån, 7-Eleven, Coop och ICA.

– Streckkoderna på förpackningarna gör det möjligt att registrera varan med ett enkelt drag framför streckkodsläsaren. Tidigare har man varit tvungen att slå in priset manuellt. Streckkoden gör det även mycket enklare och effektivare att hålla koll på lagersaldo och undvika svinn. Ytterligare en fördel är att det nu blir enklare för att genomföra prisändringar.

– Jag mailade GS1 och beskrev vårt behov och fick snabbt träffa en expert, Lena Grönlund, som gav en bra beskrivning av hur det fungerar. Sedan tog själva genomförande inte mer än ett par veckor.

Fördelarna är många

Gunn Andersson kan varmt rekommendera andra bolag att införa streckkoderna.

– Vi har regelbunden kontakt med många av de andra lokaltrafikbolagen och vad jag vet så är vi först ut med detta. Fördelarna är uppenbara. Försäljningen i kassan går snabbare och det gör att vi kan sälja fler kort, vilket är bra för både oss och vår återförsäljare.  Vi är övertygade om att det här kommer att slå ut väl hos ombuden runt om i Skåne. Vi har fått tydliga indikationer på att många bland butikspersonalen upplever att det nu blir enklare och smidigare, till exempel att man slipper hålla koll på PLU-numren.

Utvecklingsmöjligheter

Möjligheten att utveckla märkningen är lockande, menar Gunn Andersson. Även Skånetrafikens lagerhantering med stora volymer av kort skulle kunna förenklas genom att en ytterförpackning på kortbuntarna förses medstreckkoder.  

Hon utvecklar resonemanget:
– Idag måste Skånetrafiken mejla ut information till sina ombud och återförsäljare när befintliga eller nya produkter ska ändras eller nylanseras. Nästa steg kanske blir att lägga upp alla produkter i Validoo, alltså den tjänst som hjälper den digitala produktinformationen hela vägen, så att ombud och återförsäljare kan hämta artikelinformation om produkterna från samma källa och att uppdatering av informationen kan ske på ett enkelt och mer effektivt sätt.