Inspirationsfrukost: Nästa steg inom retail – smarta QR-koder och Digital Link

2018-10-26

Digital Link är den senaste webbstandarden från GS1 som hjälper dagligvarubranschen länka ihop konsumenter med användbar produktinformation online.

Händers som scannar koden på en burk med en smartphone.

Den 27 november håller vi en temafrukost om hur du kan optimera den fysiska shoppingupplevelsen med hjälp av Digital Link.

Information på förpackningar eller menyer ger bara en begränsad mängd data om produkten till konsumenten eller restaurangbesökaren som ofta vill veta mer inför köpbeslutet.

Du som leverantör eller återförsäljare, (retailer, grossist mm) kan nu enkelt aktivera dina QR-koder för webben och på så vis ge dina konsumenter en direktlänk till relevant information om produkten.

Det enda konsumenten behöver göra är att scanna QR-koden på förpackningen med sin smartphone.

Det här är Digital Link

Nya webbstandarden Digital Link ger dig möjlighet att fästa din produkts GTIN (GS1-artikelnummer) i en URL och på så vis samla all möjlig data om produkten på ett ställe.

Det praktiska är att samma QR-kod används för att sedan scanna varan i utgångskassan. Du behöver med andra ord bara märka förpackningen med en enda QR-kod istället för QR-kod och traditionell streckkod.

Exempel på produktdata att länka till med Digital Link

  • Produkt- och näringsinformation
  • Produktbilder
  • Databaser (till exempel FASS och Livsmedelsverket)
  • Instruktioner, användarmanualer, recept etc.
  • Video (t.ex. tutorials eller reklam)
  • Garantiregistrering
  • Rabatterbjudanden
  • Spårbarhetsdata
  • Kundomdömen online

och mycket mer …

 

Målgrupp: För dig som arbetar inom dagligvarubranschen eller retail/detaljhandeln och vill veta mer om hur Digital Link och smarta QR-koder skapar möjligheter för ert företag.

Till anmälan >


Talare:

Bild på Phil Archer
Phil Archer

Phil Archer har lång erfarenhet inom webb, bland annat som digital strateg på W3C, branschstandardorganisationen för World Wide Web. Phil jobbar sedan juli 2017 på GS1:s globala kontor och inriktar sig på att ge en fördjupad kunskap om webben till dagligvarubranschen och detaljhandeln. Inom organisationen har han hittills hunnit med projekt som Mobile Ready Hero Images (mobilanpassade produktbilder) och inbäddning av GS1-identifierare inom Web URI – Digital Link. Phil brinner för att skapa fördelar för varumärkesägare, tillverkare, återförsäljare och konsumenter genom att göra produktdata mer tillgängligt och maximera dess potential.

 

Bild på Sebastian Tarkowski
Sebastian Tarkowski

Sebastian Tarkowski är ingenjören som blev marknadsförare och som nu kombinerar både teknik och konsumentförståelse för att innovera, helst i riktning mot en bättre värld. Han har ett mikrochip inopererat i handen för att vara framtidssäkrad samtidigt som han utgår ifrån att smartphones snart kommer vara historiskt skräp.

 

Tid: 27 november kl. 08:15-10:00. Frukosten dukar vi upp 08:15, kom redan då för en chans att mingla med oss och branschkollegor. Seminariet börjar 08.30.

Plats: GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15 12 tr, Stockholm

Anmäl dig här >
Inspirationsfrukosten är kostnadsfri men vi tillämpar en noshow-avgift på 200 kr/deltagare