Den fysiska och den digitala världen möts med GS1 Digital Link

2018-10-03

Dagens konsumenter ställer allt högre krav och vill redan i butik veta mer om varorna de köper. Förutom ingrediensförteckning och näringsvärde kanske de vill veta varans ursprung, tillverkningssätt eller något annat som är viktigt för dem. Idag saknas ett enkelt sätt att få den typen av information direkt i köpögonblicket.

Boka en kostnadsfri demo >


GS1 har tagit fram en standard som gör att alla produkter som har en streckkod blir länkningsbara till webben. Genom att skanna koden med en smartphone kan en konsument få mer information om en produkt. Informationen kan i ett första skede läggas in av varumärkesägaren och sedan kan butiken i sin tur lägga på erbjudanden som extrapriser, recept och annan merförsäljning.

Par som tittar i mobilen i en butikDet som är unikt med GS1 Digital Link är att informationen kan handla om den specifika produkten. Det går till exempel att individmärka produkten med serienummer. Produkten får då en unik webblänk (URI) med individanpassad information som till exempel hur mycket garantitid det är kvar på en kapitalvara och det går att härleda stulna produkter till en butik.

En annan fördel är att hela flödet i värdekedjan kan skanna av samma streckkod. Idag är det olika system för att skanna för till exempel lagersaldo, kassa och konsumentinformation vilket i vissa fall gör att det behövs flera streckkoder på en produkt. Med GS1 Digital Link ligger all information i samma streckkod som dessutom går att använda offline.

Standarden för GS1 Digital Link finns och nu pågår ett arbete med att starta upp ett pilotprojekt.