Coop Non-food byter till GS1 Swedens tjänst Validoo

2019-11-01

Coop Sverige är inne i ett arbete med att ställa om hur de i framtiden ska ta emot artikelinformation och bilder för produkter inom non-food – artiklar i dagligvaruhandeln som inte är livsmedel.

Erik Holmberg, CoopMålsättningen är att all produktinformation ska gå via Validoo precis som det idag fungerar med livsmedel. Erik Holmberg, affärschef Non-food på Coop:

– Konsumenters krav på mer och bättre information om produkter inom non-food har ökat, framförallt när de handlar online. Samtidigt lägger leverantörer onödigt mycket tid på att anpassa sin produktinformation så att det passar olika kunder, med stora risker att det blir fel. Genom att gå över till att ta emot information via GS1 Swedens tjänst Validoo får vi bättre datakvalitet samtidigt som vi effektiviserar för både oss och våra leverantörer.

Stegvis övergång

Övergången kommer att ske i etapper där olika kategorier kopplas på beroende på hur förberedda de är på att leverera masterdata. Den första vågen av leverantörer utbildas nu för att kunna börja arbeta på det nya sättet från november.

– Det här är en resa, vissa kategorier är lättare att börja med medan det för andra kommer att kräva längre tid att komma in i flödet. Vi kommer hela tiden att utvärdera arbetet tillsammans med leverantörerna och med GS1 Sweden, fortsätter Erik Holmberg. Vi börjar med ett lägre antal kategorier så att vi kommer igång och lär oss allt eftersom. Tanken är att övergången ska vara klar fullt ut inom två år.

Nytt arbetssätt för branschen

Eftersom det här är ett nytt sätt för branschen att arbeta på är det ännu inte helt klart vilken data som ska användas. GS1 Sweden, Coop och leverantörerna påbörjar nu arbetet med att komma fram till vilken information som är relevant.

– Vi är väldigt glada att Coop tar det här initiativet inom non-food, säger Mattias Rosenlund, Chief Commercial Officer på GS1 Sweden. Att dela produktinformation på ett mer strukturerat sätt, istället för att som idag använda Excelfiler, innebär kostnadsbesparingar för både leverantörer och handlare. Som global organisation kan vi bidra med erfarenheter från andra marknader som gjort samma resa.

Vill du veta mer? Kontakta Louise Flink, Sales and Client Relations Manager på GS1 Sweden