RFID-taggar för stöldmärkning av båtar

2012-03-21

Nu kommer GS1-systemet till nytta även i brottsförebyggande verksamhet. Sedan någon månad går det att stöldmärka båtar med en RFID-tagg som är kopplad till GS1s internationella standard.

Jan Lilliesköld

Det är det svenska företaget BoatSecure Scandinavia som i vår har lanserat ett unikt stöldskyddssystem för båtar och som backas upp av bland annat försäkringsbolagen och polisen. Och det var av en tillfällighet att företagets grundare Jan Lilliesköld kom på lösningen.

– Jag hade själv köpt en båt som jag ville stöldmärka. De etablerade system som finns idag, och som är av någon kvalitet, tar upp mot 2 500 kronor för en stöldmärkning. Det är mycket pengar och många är inte beredda att betala det.

Jan Lilliesköld, som är marknadsförare i grunden, tog reda på att den stora majoriteten av de runt en miljon fritidsbåtar som finns i Sverige inte är stöldmärkta, och detsamma gäller de minst lika stöldbegärliga utombordsmotorerna.

Utmaningen var att hitta något som är både billigt, enkelt att applicera och som ändå är tillförlitligt.

– När jag började titta på detta för drygt ett år sedan visste jag inte vad en RFID-tagg var för något, berättar Jan Lilliesköld. Ännu mindre GS1-systemet!

Men det var i den lösningen som han till slut hamnade. Först fick han kontakt med ett företag som kunde göra bra RFID-taggar som är böjbara – båtskrov är inte raka – och sedan landade han i att det var klokt att ansluta märkningen till en etablerad standard.

– Jag fick tips om GS1-systemet och det framstod som den bästa lösningen. Dessutom är det ett fungerande ramverk även internationellt.

När Jan Lilliesköld kontaktade Sjöpolisen och försäkringsbolagen och möttes av stor entusiasm var det bara att sätta igång. Idag erbjuds BoatSecure's ID-tagg via den egna hemsidan www.boatsecure.se. Kunderna hos flera försäkringsbolag och medlemmarna i bl a sjöräddningssällskapet erbjuds ID-taggen helt gratis första året. BoatSecure har en egen databas på nätet där alla som märker sina båtar eller motorer själva registrerar sig.

– Vi har även bekostat den avläsningsutrustning som krävs för att läsa av RFID-taggarna och förser både Sjöpolisen och gränspolisen med den. De går att läsa av med en läspistol på upp till två meters avstånd och ID-taggen behöver inte vara synlig.

Om polisen träffar på en misstänkt båt och den är märkt med en av BoatSecure's ID-taggar får polisen direkt besked via BoatSecure's datasystem om vem som äger båten.

– Och med tanke på att GS1-systemet är internationellt är det inga problem om kontrollen skulle göras på andra sidan jorden säger Jan Lilliesköld, som är mycket nöjd med samarbetet med GS1 Sweden.

BoatSecure använder RFID-taggar av typ UHF 868 Mhz med betydligt längre sändningsräckvidd än andra äldre system. Det gör det möjligt att läsa av taggen på större avstånd.