Kundservice har svar på alla frågor!

2012-10-17

De flesta som ringer till GS1 Sweden har frågor om GS1-systemet och Validoo-tjänsterna och hamnar då hos kundservice.

– Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt, framhåller Rosie Samuelsson som är chef för kundservice.

Kundservice har fem medarbetare och så här års hjälper de, vid sidan om alla andra frågor, ekonomiavdelningen med att svara på faktureringsfrågor. Men det är till ekonomiavdelningen man i första hand ska vända sig om man har frågor kring sin faktura.

Även under perioder när det ska lämnas artikelinformation som ska passa tidtabellen för ECR Tidsfönster är det många frågor.

Alltid svar inom två dagar

– De flesta får svar på sina frågor direkt, men ibland behöver vissa frågor kontrolleras med någon annan person eller avdelning på företaget och då kan det dröja någon dag. Målet är att ge våra kunder svar inom två dagar, berättar Rosie Samuelsson som nästa år kan fira tioårsjubileum på kundservice.

Teamet på kundservice sitter nära varandra för bättre samarbete. På bilden ser vi (från vänster) Isabel Flores, Jonas Elander, Christina Blomfelt, Rosie Samuelsson och Lena Grönlund.

– När jag började hette det fortfarande EAN-systemet. Validoo Item, som då hette Validoo Artikel, var helt nytt.

Idag är det fem Validoo-tjänster, och just nu är det mycket frågor om den nya tjänsten Validoo MediaStore, allt från vad tjänsten innebär till specifika frågor om hur man laddar upp bilder.

– Vi får även många frågor om tjänsterna Validoo Item och Validoo Q-lab. Där handlar frågorna bland annat om hur man fyller i artikelinformationen och livsmedelsbilagan, hur man åtgärdar NOK i kvalitetssäkringarna samt hur rapporterna i Validoo Q-lab ska tolkas.

Rosie Samuelsson och hennes kollegor på kundservice svarar gärna på alla typer av frågor, men det kan vara bra att veta att svaren på de vanligaste frågorna även finns på hemsidan.

Några vanliga frågor om GS1-sytemet:

Hur beställer jag GS1-nummer för att skapa streckkoder?
Svar: Kom igång med streckkodsmärkning ger svar på många av de frågor som en ny användare av GS1-systemet har.

Hur beräknar jag kontrollsiffran?
Svar: Här kan du få hjälp med att beräkna kontrollsiffran.

Vi behöver ta fram nya nummer, vet ni vilka vi har använt?
Svar: Då man beställt och fått ett GS1 Företagsprefix, tar man själv fram nummer och håller reda på dessa. Som hjälp finns även Guide till numrering och streckkodsmärkning.

Årsfakturering 2013

Fakturor för 2013 skickas ut till alla kunder i början av december 2012. För svar på frågor om fakturor, kontakta ekonomiavdelningen på e-post: fakturering@gs1.se, Telefon: 08-50101020 eller läs mer om faktureringen.