Nyheter

Här rapporterar vi om det vi tycker är viktigt för dig som kund. I våra nyhetsbrev kan du bland annat läsa om hur våra kunder ökar sin affärsnytta genom att använda GS1-standarder och om kommande arrangemang och utbildningar.

Längst ner på sidan kan du som vill prenumerera på nyhetsbrev fylla i din e-postadress och skicka till oss så blir du prenumerant. 

Bättre hushåll för P&G med automatiska leveranser

2013-08-07

Konsumentvarujätten Procter & Gamble (P&G) har automatiserat affärskommunikationen med en stor del av sina leverantörer genom satsningen på GUSI, GS1s lösning för inköp av direkt material. Genom den sparar också leverantörerna mycket pengar – inte minst för att de kan använda samma lösning för sin kommunikation med andra stora kundföretag.

GUSI ger Carlsberg ökad styrka och bättre flöden

2013-08-07

För att få en betydligt effektivare inköpsprocess och kommunikation med sina leverantörer av direkt material håller Carlsberg på att införa GS1s affärsprocess GUSI. Den kommer först implementeras i Norden för att sedan i första hand rullas ut i övriga Europa.

Kunder som scannar själva ställer stora krav på streckkoderna

2013-07-09

Upp till var fjärde kund lämnar en vara, eller väljer en annan motsvarande produkt. Det blir resultatet om det är svårt att scanna varan när kunden handlar med hjälp av självscanning. Den bedömningen gör Owe Sjöberg, konceptansvarig för självscanning på Coop.

Bra för konsumenterna - men mycket jobb

2013-07-09

De skärpta reglerna för livsmedelsinformation som börjar gälla från slutet av 2014 är en fördel för konsumenterna. Det är såväl handeln som leverantörer och företrädare för landets konsumenter överens om. Men det ställer stora krav på ny utformning av informationen.

Colruyt först med GS1 DataBar på varor med varierande vikt

2013-07-09

Den belgiska livsmedelskedjan Colruyt är det första företaget som använder streckkoden GS1 DataBar för märkning av förpackade varor med varierande vikt. Systemet effektiviserar hanteringen av varorna i alla delar av leveranskedjan. Framöver kommer GS1 DataBar ge internationella aktörer stora fördelar.

GS1-standarder hjälper tullen spåra förfalskningar

2013-07-09

Förfalskningar och piratkopiering är ett växande problem i hela världen. GS1s standarder kommer nu att spela en större roll för identifiering och spårning av artiklar.

Ahlsell sparar pengar med RFID

2013-07-09

För att effektivisera sin logistik har handelsföretaget Ahlsell märkt sina plastpallar och plastpallboxar med RFID-taggar innehållande en returlastbäraridentitet – GRAI. Det innebär bland annat att knappast några lastbärare längre går till fel omlastningspunkter, vilket ger stora kostnadsbesparingar.

MatHem.se lanserar matbutiken i fickan

2013-07-09

Varför inte använda tiden på bussen eller tunnelbanan till att handla mat med hjälp av mobilen? Framtidens shopping har nu på allvar gjort entré med hjälp av e-handelsföretaget MatHem.se. Och streckkoderna har stor betydelse för både MatHem.se och deras kunder.

Viktigt steg för bygghandeln - Vilma och GS1 Sweden etablerar permanent samverkan

2013-07-09

Bygghandeln har under hösten beslutat att tillsammans med GS1 Sweden skapa en kontinuerlig referensgrupp för det fortsatta arbetet kring artikelinformation baserad på internationell GS1-standard.

Skärpta krav på leksaker ökar behovet av spårbarhet

2013-06-13

Många föräldrar är oroliga för att det finns farliga ämnen i barnens leksaker. Sedan några år finns det EU-regler för vilka ämnen leksaker inte får innehålla, det så kallade leksaksdirektivet. I juli 2013 skärps kraven ytterligare. Därmed ökar behovet på spårbarhet.