Nyheter

Vd med öga för trender

2011-03-16

The Future Value Chain är en intressant och värdefull studie som uppdateras regelbundet, säger Bo Raattamaa, VD GS1 Sweden. Den ger riktning för oss i GS1 om vilka områden vi behöver fokusera på i det långa perspektivet. Bo Raattamaa, VD GS1 Sweden.GS1 har också varit djupt engagerat i arbetet kring dessa rapporter.

Tolv trender som förändrar konsumenthandeln – och världen

2011-03-16

De här är en sammanfattning av trenderna som presenteras i The 2020 Future Value Chains senaste rapport. Projektet har engagerat mer än 700 personer; chefer från ledande återförsäljare, producenter, akademiker, tredjepartsleverantörer och industriorganisationer.

Streckkoder – stort på Youtube

2011-05-11

Streckkoder är ett bredare ämne än man kan tro. En enkel Youtube-sökning på barcodes listar en mängd filmer som sträcker sig från allt mellan shopping, konst och musik.

Spårbarhet ger försäljning

2011-05-11

WINGS är ett franskt projekt som visar fördelarna med att företag delar artikelinformation med varandra.

Säkrare sjukvård med gemensam standard

2011-05-11

Säkrare sjukvård, mindre utrymme för medicinförfalskningar och lägre kostnader för medicinföretag och sjukhus. Det skulle bli verklighet i och med en gemensam standard för överföring av information. GS1 har en mycket viktig roll i att driva utvecklingen i rätt riktning.

Magnus Sjöqvist ny styrelseordförande

2011-09-07

Magnus Sjöqvist, tidigare bland annat VD för Accenture, har valts till ny styrelseordförande i GS1 Sweden samt det helägda dotterbolag Validoo AB.

Krav på kvalitetsinformation

2011-09-07

Konsumenterna använder sig i allt större utsträckning av datorer och smartphones för att ta reda på mer eller tydligare information än det som står tryckt på produkterna. Dessvärre är informationen ofta felaktig – vilket skadar såväl förtroende som försäljning.

Stort intresse från leverantörer

2011-09-07

Det var stor uppslutning från leverantörer och detaljhandelsföretag när GS1 Sweden i våras bjöd in till ett lunchseminarium och presenterade rapporten ”Mobile in Retail”. Här några kommentarer efter seminariet:

Smidigare produktion med delade prognoser

2011-09-07

Genom att detaljhandeln förmedlar strukturerade prognoser om butiksförsäljningen, kan leverantörerna bättre anpassa sin produktion efter kampanjerna. Det är den bärande tanken bakom den nya prognoshantering som utvecklats av Ica, Coop, Axfood och Bergendahls, tillsammans med bland annat Procordia, Cloetta och Leaf från leverantörsledet. GS1 har stått för standarden.

Kunskapscenter med fokus på affärsnyttan

2011-09-07

Nu börjar GS1 Sweden Concept Centre ta form. I de nya lokalerna i Kungsbrohuset mitt i Stockholm planeras för en unik utställning och ett kunskapscenter om allt vad GS1 Sweden kan erbjuda. Vid årsskiftet sker invigningen.