Genom att du som företag använder GS1:s standarder kan också konsumenten uppleva ett antal fördelar.
GS1:s standarder ger konsumentnytta
Den kanske mest uppenbara fördelen är att konsumenten faktiskt får en bättre upplevelse i butiken tack vare att GS1:s standarder finns.
Streckkodsmärkta artiklar gör att arbetet i kassan går snabbare och är korrekt, med kortare kassaköer och rätt information på kassakvittot som följd.
I butikshyllan är informationen på hyllkanten korrekt och varorna är inte slut i hyllan. Dessutom kan konsumenten genom att skanna streckkoden på en förpackning få detaljerad och korrekt information om produkten.
Också när konsumenten handlar via nätet finns ett stort behov av fördjupad information om produkten, vilket lätt kan erbjudas genom att koppla produktinformationen till det unika GS1-artikelnumret.
Här kan du läsa mer om hur andra företag arbetar med GS1:s standarder för att öka konsumentnyttan.
“ Om det är svårt att skanna varan blir resultatet att upp till var fjärde kund lämnar en vara, eller väljer en annan motsvarande produkt.” — Owe Sjöberg, konceptansvarig för självskanning på Coop