RFID effektiviserar klädförsäljningen

2014-06-25

Sportvaruföretaget Decathlon satsar på att märka hela sortimentet med RFID. Investeringarna för den nya strategin är inte så stora i förhållande till vinsterna, menar Philippe Enjelvin, butikschef på Decathlon i Kungens kurva.

En av fördelarna med att använda RFID är att varje butik får större kontroll över sitt lager. En så kallad RFID-stav kopplas till en smarttelefon och kan snabbt läsa av vilka varor som finns tillgängliga för försäljning.

– Jag skulle uppskatta att vi kommer att kunna läsa av lagret på en tiondel av tiden jämfört med tidigare, säger Amir Golkar, Omnichannel Director på Decathlon. Det gör att vi får mer tid över till våra kunder.

Dessutom kommer uppgifterna om antalet produkter bättre överensstämma med det faktiska antalet, vilket gynnar försäljningen och minskar risken för att göra kunderna besvikna. RFID-taggarna är även utrustade med stöldskydd.

– Sammanfattningsvis kommer det att förbättra omsättningen och kundnöjdheten genom att rätt varor finns tillgängliga och att personalen kan vara mer tillgängliga för kunderna, säger Philippe Enjelvin. Han tillägger:

– Dessutom kommer svinnet att minska. 

Initiativet kom från moderbolaget

Det var Decathlons moderbolag Oxylane som initierade satsningen på märkning via RFID. Ett mål var att 85 procent av Oxylanes produkter skulle vara märkta med RFID till slutet av mars 2014. Senast 2019 ska samtliga underleverantörer märka produkterna med RFID.

Satsningen innebär förändringar för såväl Oxylanes egna fabriker som för underleverantörerna, som följer GS1:s standarder när de märker produkterna med RFID.

– Vi har samarbetat med GS1 France sedan de första försöken 2007, säger Patrice Ribout, projektledare på Oxylane. Vi tror att våra konkurrenter kommer att följa oss, framförallt internationella varumärken som Adidas, Nike och Intersport.

Andra internationella företag som redan ligger långt framme när det gäller att dra nytta av RFID och moderna standarder är Gerry Weber, American Apparel och Macy’s.

– Det händer mycket spännande inom RFID i textilbranschen och det finns många intressanta tillämpningar som effektiviserar distributionskedjan, konstaterar Annika Krafve, sektorsansvarig för retail på GS1 Sweden.

RFID använder radiofrekvensvågor

Radio Frequency Identification – RFID – är en teknik som använder radiofrekvensvågor för att automatiskt identifiera objekt och lagra information. Vanliga användningsområden är spårning av produkter och leveranser samt behörighetskontroller och stöldskydd.

Kostnaderna för att använda RFID som informationsbärare har sjunkit stadigt de senaste åren och är inte det stora hindret i satsningen, framhåller Phillippe Enjelvin. Däremot innebär omställningen en stor organisatorisk utmaning. Men en stor del av arbetet har redan genomförts.

– Från produktion till butik har allt förberetts för att vi ska kunna gå vidare med strategin, säger Philippe Enjelvin.